Často se setkávám s otázkou, zda není lepší natočit produktové video, 360° foto má proti videu výhodu právě v tom, že se v animaci divák může interaktivně vracet a zastavovat. Navíc 360ka obsahuje méně snímků proti videu, díky tomu mohou být daleko kvalitnější, ostřejší, detailnější a rychleji se načítat i při pomalejším internetovém připojení.
Jak taková fotografie vzniká?
Fotografování 360° fotografií je o něco náročnější na znalosti svícení a fotografickou techniku než focení klasických produktových fotografií.
K focení těchto fotografí se používá zařízení, které nazýváme produktová točna, ta zaručí, že se focený předmět otáčí plynule kolem svislé osy, po určitých úhlech, které si fotograf předem na točně nastaví. Točna zároveň zaručí, že na sebe jednotlivé snímky bezvadně navazují. Ač se to nezdá, točna je poměrně složité zařízení ale dokáže ušetřit velikou část práce při postprodukci.
Produkt se aranžuje přímo na točnu, která by měla mít podložku odpovídající velikosti a co nejlépe se nasvítí. V případě 360°fotografií je bezvadné nasvícení produktu jedna z nedůležitějších věcí, vyžaduje kvalitní osvětlení, znalosti a především zkušenosti. Při tomto stylu focení je oblíbená hláška fotografů "pak to vyretušuju" téměř sebevražda. Při obvyklém počtu 36 snímků v animaci je totiž najednou 36x víc práce s retušováním. Od klienta vždy vyžaduji, aby dodal produkty na focení v co nejlepším stavu, jen tak mohu zaručit původně domluvenou cenu za focení.
Při svícení složitějších produktů (sklo, lesklé předměty, bílé předměty na bílém pozadí), kde se s postprodukcí musí tak jako tak počítat, se vyplatí při nasvicování produktu přemýšlet dopředu, tak aby retuše na fotografiích mohly probíhat dávkově (tzn. automaticky).
Ano, zní to náročně a skutečně tento druh fotografie vyžaduje od fotografa o něco více znalostí, techniky a pečlivosti, ale odměnou za to, jsou perfektní fotografie z kterých bude divák nadšený a na kterých vůbec nemusí být vidět produktová točna(kvalitní točna je přesně pro tenhle účel stavěná).
Jak dostat takovou fotku na svůj web nebo eshop?
Ač toto zmiňuji jako poslední bod, doporučuji jako první zjistit, jak náročné je vkládání těchto fotografií Váš web či eshop. Pro správnou funkci 360°fotografie musí totiž Váš web obsahovat část kódu, která animaci fotografie zobrazí. Tento kód lze vložit na Vaše stránky i externě, tak, že samotná animace je umístěná na externím serveru. V dnešní době již 360ky začínají podporovat i větší poskytovatelé eshopových řešení. Např.
Shoptet.cz je pro 360°fotografii připraven naprosto bezvadně a vkládání těchto fotek zvládne i naprostý laik, běží-li Váš eshop u shoptetu, určitě zvažte, zda by pro Vás nebylo zajímavé ohromit své zákazníky tímto inovativním řešením. Moje ukázky na Shoptetu můžete shlédnout
ZDE.
pozn: modul 360 lze aktuálně zakoupit i k prestashopu, bez problémů lze vložit i na Wordpress, jomla a dalších, u webů, které přímo nepodporují 360°fotografii lze vkládat např. přes iframe.
Pokud jste fotograf či fotografka a zajímá Vás samotná produktová točna, více podrobností se dočtete
ZDE, jedná se o točny na kterých fotím a zároveň se podílím na jejich vývoji.