loader

Jak probíhá focení

Focení je proces, ne jen mačkání spouště. Ve chvíli, kdy jsou produkty u mě v ateliéru, je potřeba je na focení připravit. Vybalit je z krabiček a fólií, odstranit cenovky, cedulky, výstelky a vůbec všechno, co na výsledné fotografií nemá co dělat. Počítejte tedy s tím, že například lanka od cenovek budou znehodnocena. Když jsou produkty vybalené, přichází na řadu odstranění prachu a otisků prstů, které by byly na fotce vidět. Fotografování je o světle a stínu. Je to práce se světlem a pokud má být produkt vyfocen na výbornou, je potřeba co se svícení týče, přistupovat ke každému výrobku individuálně. Pokud ale máte produkty vizuálně podobné, třídím si je do kategorií rozdělených podle druhu svícení tak, abych sobě ulehčil práci, tím si ušetřil čas a Vám tudíž peníze. Při aranžování menších a lesklých produktů používám rukavice, bez nich si totiž fotograf na produkt nanese neuvěřitelné množství prachu a otisků. Práce v rukavicích tak ušetří čas strávený postprodukcí. Když je produkt správně naaranžovaný, nasvítí se odpovídajícím světlem a vyfotí. Průběžně je nutné fotografie kontrolovat na displeji fotoaparátu, protože na fotce vypadá dost detailů odlišně, než pohledem oka. Díky kvalitním objektivům jsem schopný ovlivnit zkreslení a hloubku ostrosti kompozice, lez tak zvýraznit například důležité detaily. Pokud si nejsem jistý, zkontroluji fotku na grafickém monitoru ještě před aranží další kompozice, abych se ujistil, že je vše, jak má být a nemusel se k dané kompozici již vracet. Pokud je vše OK, může se produkt dát zpět do krabičky a pokračovat s novou kompozicí. Hotovo?

Omyl, jsme právě v polovině procesu. Po focení samotném totiž přichází na řadu postprodukce, neboli následná úprava fotografií. U produktové fotografie je postprodukce velmi důležitá a někdy časově náročnější než focení samotné. Fotky upravuji od začátku až do konce v maximální možné kvalitě, což je sice velmi hardwarové náročné, ale stojí to za to. Proč? Protože, když fotografii zmenšíte například na webové stránky nebo eshop až na konci celého postprodukčního procesu, zachová si všechny detaily. Pokud je to možné, využívám i takzvané hromadné úpravy – to co se dělá na všech nebo alespoň několika fotografiích stejně, dělám jen jednou, zbytek zvládne počítač sám a rychleji. Opět tak šetřím čas a tím Vaše peníze. Hromadné úpravy probíhají obvykle již v raw formátu, detaily se upravují až po exportu do psd. Tam provádím i ořezy produktů z pozadí, tak aby se dalo třeba vyměnit za jiné, třeba za dokonale bílé pro eshop. Díky tomu je také možné dodat na fotku stín nebo naopak lesk či zrcadlení pod produktem. Složitější fotografie vzniká i tak, že se jeden produkt vyfotí na více záběrů a ty se pak do výsledné fotky skládají z vyhovujících částí.

Pokud je produkt vyfocen kvalitně, obvykle není problém vytvořit v postprodukci jeho barevné mutace, což zaručí, že produkt vypadá na všech fotografiích kompozičně stejně, jen se liší barvou. To vypadá velmi efektně například v kategorii eshopu, kde je seřazeno více stejných produktů vedle sebe.

Z fotek se během postprodukčního procesu dají například skládat sety produktů nebo duplikovat produkty bez nutnosti opětovného focení.

Pokud máte k focení marketingový manuál, pošlete mi ho prosím hned na začátku. Dozvím se z něj podstatné informace například úhel záběru, povolené kompozice, typ svícení, aranžmá detailů, nároky na postprodukci, umístění loga, vodoznaky a v neposlední řadě formát, v jakém mají být fotografie dodnány (poměr stran, rozlišení v px, velikost v kb, výstupní formát souboru tif, png, jpg, psd). Manuál Vám zaručí vizuálně stejné fotky i od různých fotografů. V opačném případě s Vámi na začátku projdu alespoň ty nejdůležitější věci, abychom si sjednotili představy o výsledných fotografiích.

Kontaktujte nás:

Adresa atelierů

Na hutích 9

160 00, Praha 6

Telefon

+420 776 43 33 44

Email

info@fstudio.cz

Poptávka fotografií

Kliknutím na tlačítko "Odlesat Poptávku" souhlasíte se zpracováním osobních údajů.